Sinds begin maart 2024 verplicht Google adverteerders om de privacy-voorkeuren van websitebezoekers te delen. De nieuwe Google Consent Mode V2 registreert de gekozen optie in een cookiebanner. Zo voorkomt Google dat de data van websitebezoekers niet zonder toestemming voor marketingdoeleinden wordt gebruikt. Indien je geen mechanisme hebt ingesteld die de websitetracking regelt aan de hand van cookies, is de kans groot dat je cookiebanner er voor niets staat. Dit is handig voor rapportages, maar wel strafbaar.
Wanneer de Consent Mode V2 niet goed is ingesteld, zal Google de metingen van de betreffende website weigeren. Dit heeft directe impact op de effectiviteit van de Google diensten zoals Google Ads.
Cookies zijn kleine bestandjes die gekoppeld zijn aan een unieke internetgebruiker. Binnen de cookies worden gegeven opgeslagen en gecombineerd wat in een digitaal profiel resulteert.
We onderscheiden 3 hoofdcategorieën:
Tracking cookies bevatten gevoelige informatie over de gebruiker zoals e-mailadres, locatie en andere gegevens. Om de privacy van de gebruiker te beveiligen, kwam de cookiewet.